Forretningsbetingelser og GDPR

Forretningsbetingelser pr. 1. marts 2021 for MBL Revision I/S registreret revisionsfirma (i det følgende benævnt ” MBL Revision”) gælder, når vi yder rådgivning og afgiver erklæringer med og uden sikkerhed, hvilket vil sige enhver opgave.

Aftalebrev og forretningsbetingelser

De i aftalebrevet angivne vilkår og eventuelle senere skriftlige tillæg hertil samt nærværende forretningsbetingelser udgør den samlede aftale mellem kunden og MBL Revision.
Såfremt der mellem parterne ikke er udarbejdet et aftalebrev udgør forretningsbetingelserne aftalegrundlaget.

Såfremt der måtte være uoverensstemmelse mellem de vilkår der er angivet i aftalebrevet og nærværende forretningsbetingelser, har aftalebrevet forrang.

Yderligere arbejde, som MBL Revision udfører i forbindelse med en ændring af opgaven, vil være omfattet af Aftalen og underlagt dens vilkår, dog med forbehold for justering af MBL Revisions honorar samt tidsplanen.

Samarbejde med MBL Revision

Parterne skal gensidigt holde hinanden orienteret om ethvert væsentligt forhold vedrørende opgavens udførelse. Kunden skal samarbejde loyalt med MBL Revision om løsning af opgaven, herunder:

  • stille alt nødvendigt materiale til rådighed samt give de nødvendige oplysninger og træffe relevante beslutninger inden for rimelig tid henset til opgavens art og omfang
  • give MBL Revision adgang til de medarbejdere som MBL Revision måtte finde relevante i forhold til løsnings af opgaven
  • sikre, at Kundens øvrige samarbejdspartnere i nødvendigt omfang samarbejder med MBL Revision
  • medvirke aktivt til, at MBL Revision kan overholde al relevant national og international lovgivning

Det er Kundens ansvar at videregive alle relevante oplysninger og bære risikoen for de konsekvenser, som upræcise, ukorrekte eller ufuldstændige oplysninger medfører for MBL Revisions ydelse.

Såfremt Kundens forhold medfører yderligere arbejder for MBL Revision i forhold til, hvad der er oplistet i aftalebrevet, er MBL Revision berettiget til kompensation herfor baseret på almindelig timepris, uanset eventuel aftale om fast honorar.

Honorarer mv. og betalingsbetingelser

MBL Revisions honorar for udførelse af en ydelse beregnes i overensstemmelse med aftalebrevet. Hvis der ikke forud for ydelsens påbegyndelse er indgået aftale med kunden om beregning af honorar, beregnes det på baggrund af medgået tid og de til enhver tid fastsatte timesatser for de involverede medarbejdere. MBL Revisions angivelse af et honorar ved aftaleindgåelsen bygger på de forudsætninger, som er beskrevet i aftalebrevet. Til trods for, at der er aftalt et fast honorar for en given ydelse, er MBL Revision berettiget til i følgende situationer, at beregne ekstrahonorar for den mertid, som MBL Revision skal anvende på levering af ydelsen, hvor det viser sig efter Aftalens indgåelse, at:

  • forudsætningerne for levering af ydelsen er ændret
  • forudsætningerne for levering af ydelsen ikke var korrekte eller tilstrækkelige, og at disse omstændigheder i (a) og (b) kan tilskrives kunden.

Honorar og timesatser er ekskl. moms, medmindre andet udtrykkeligt fremgår af aftalebrevet.
Timesatser reguleres én gang årligt uden særskilt varsel eller meddelelse herom.

Udlæg og omkostninger relateret til opgaven, herunder rejseomkostninger, kost og logi mv. skal betales af kunden ud over det aftalte honorar. Honorar til eksterne rådgivere og specialister, der engageres af Kunden, betales af kunden og er MBL Revision uvedkommende.

Honorar til underleverandører, som er engageret af MBL Revision, udgør ikke en del af MBL Revisions honorar, men faktureres kunden, som almindeligt udlæg. MBL Revision er berettiget til, at fakturere udført arbejde i takt med at arbejdet udføres (acontohonorar).

MBL Revision forbeholder sig ret til i særlige situationer, at kræve forudbetaling eller anden sikkerhed for betalingen. Betalingsbetingelserne er netto kontant 20 dage fra fakturadato. Ved for sen betaling beregnes renter i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser.

Ansvarsbegrænsning

MBL Revisions erstatningsansvar er begrænset til et beløb, svarende til 3 gange MBL Revisions honorar for en enkeltstående ydelse og 3 gange MBL Revision honorar de seneste seks måneder forud for den erstatningsudløsende begivenhed for en løbende ydelse.

MBL Revision er ikke ansvarlig for indirekte tab eller følgeskader, herunder tab af goodwill, image, indtjening, fortjeneste eller tab af data mv.

MBL Revision kan ikke holdes ansvarlig for krav, der måtte opstå som et resultat af falsk, misvisende eller ufuldstændig information, data eller dokumentation, som er tilvejebragt af andre end MBL Revision.

MBL Revision kan ikke holdes ansvarlig for indholdet af mundtlige rapporteringer eller udkast til produkter, som efterfølgende skal erstattes af færdiggjorte produkter. MBL Revision påtager sig ikke ansvar over for andre parter (herunder tredjemand), som drager fordel af eller benytter den af MBL Revision leverede ydelse. Kunden forpligter sig til at godtgøre MBL Revisions forpligtelser, tab, udgifter eller andre omkostninger, som MBL Revision med rimelighed måtte pådrage sig i forbindelse med krav fra sådanne andre parter samt krav mod MBL Revision, som følge af kundens misligholdelse af Aftalen.

Fortrolighed mellem parterne

Parterne er gensidigt forpligtede til, at behandle alt materiale og alle oplysninger, som omhandler kundeforholdet og som er opnået i forbindelse med samarbejdet, fortroligt.
Bestemmelsen om fortrolighed finder ikke anvendelse på materiale og oplysninger:

  • som er offentligt tilgængeligt
  • som modtageren allerede er bekendt med
  • som er videregivet fra tredjemand uden begrænsninger
  • som oplyses i henhold til lovgivningsmæssige krav

Hverken kunden eller MBL Revision må offentligt omtale hinanden eller ydelsen uden den anden parts forudgående skriftlige samtykke.

Uanset fortrolighedsforpligtelsen har MBL Revision ret til loyalt, at henvise til kunden og opgaven ved brug af kundens navn og logo i forbindelse med f.eks. afgivelse af tilbud eller præsentation, medmindre kunden udtrykkeligt forbyder dette.

Kommunikation mellem parterne

Medmindre andet fremgår af Aftalen, er begge parter indforstået med anvendelse af elektronisk kommunikation via f.eks. e-mail af alle dokumenter og meddelelser, der vedrører Aftalen.

Parterne er indforstået med, at elektronisk kommunikation er usikker, og at data kan blive misbrugt, at meddelelser ikke altid leveres omgående, samt ved en fejl kan komme til uvedkommendes kendskab.

Hver part er ansvarlig for at beskytte sine egne it-systemer på forsvarlig vis. MBL Revision er ikke ansvarlig overfor kunden for et evt. tab eller skade, som måtte opstå som følge af MBL Revisions brug af internettet, kundens netværk, programmer, elektroniske data eller andre systemer.

Interessekonflikt/uafhængighed

Ved indgåelse af samarbejde med en ny kunderelation eller forinden opstart af en opgave vil MBL Revision sikre at, der ikke foreligger en eller flere interessekonflikter før MBL Revision indgår kundeforhold/påtager sig en opgave. MBL Revision afdækker nødvendigvis ikke enhver interessekonflikt med det samme, men vil reagere på sådanne så snart sådanne afdækkes.

Hvis en potentiel eller aktuel interessekonflikt identificeres, og MBL Revision vurderer, at kundens interesse kan varetages på forsvarlig vis ved brug af relevante sikkerhedsforanstaltninger, vil MBL Revision drøfte og aftale sådanne sikkerhedsforanstaltninger med kunden.

Rettigheder til materiale, skabeloner og metoder

MBL Revision har ejerskab og alle ophavsrettigheder til anvendt og udarbejdet materiale, skabeloner, metoder mv. i forbindelse med levering af en ydelse i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Sådanne materiale, skabeloner og metoder mv. må ikke videregives til tredjemand, uden at MBL Revision har givet skriftlig tilladelse hertil.

Ydelsen, som MBL Revision har leveret til kunden, må ikke videregives til tredjemand. Ydelsen må alene anvendes til eget brug og til det formål, der er angivet i aftalebrevet, medmindre MBL Revision skriftligt har givet samtykke til andet, eller hvis dansk lovgivning eller retslig afgørelse pålægger/giver kunden ret til en sådan videregivelse.

MBL Revision påtager sig ikke ansvar eller forpligtelser i tilfælde af, at ydelsen bruges til andet formål end det i aftalebrevet anførte.

Aftalens ophør

Er andet ikke aftalt jf. aftalebrevet, kan begge parter opsige Aftalen med et varsel på én måned. Opsigelsen skal meddeles skriftligt.

Ved kundens opsigelse af Aftalen skal kunden betale MBL Revision for de indtil opsigelsen leverede ydelser og/eller endnu ikke faktureret tidsforbrug samt alle påløbne omkostninger og udlæg, ligesom kunden skal betale MBL Revision rimelige omkostninger afstedkommet af opsigelsen.

Hvis ydelsen er en revisionsopgave, kan dette hverv bringes til ophør i overensstemmelse med de regler, der gælder herfor.

Misligholdelse

Såfremt en af parterne væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til aftalebrevet og/eller nærværende betingelser, er den anden part berettiget til at ophæve Aftalen. Misligholder kunden sine betalingsforpligtelser, er MBL Revision altid berettiget til at ophæve Aftalen.

I tilfælde af væsentlig misligholdelse er en part berettiget til erstatning i henhold til dansk rets almindelige regler, jf. dog afsnittet om ansvarsbegrænsning.

Lovvalg og værneting

Enhver uenighed eller tvist mellem parterne om forståelsen af Aftalen og/eller disse forretningsbetingelser afgøres under anvendelse af dansk ret ved Retten i Næstved.

Persondatapolitik

MBL Revision indsamler og behandler persondata i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder, persondataloven og EU´s generelle forordning om databeskyttelse.

MBL Revision kan dele kunderelaterede oplysninger til koncernrelaterede selskaber samt koncernrevisor i den udstrækning, det er nødvendigt og hjelmet ved lov for, at levere den aftalte ydelse og/eller i forbindelse med varetagelse af kundens interesser.

Kontaktoplysninger på dataansvarlig:

MBL Revision I/S
Norvangen 3D, opg. B
4220 Korsør

CVR: 40 37 52 60
E-mail: info@mblrevision.dk
Tlf. 58 38 13 31

Anvendelse af persondata

Vi anvender relevante persondata modtaget fra kunden for, at løse den aftalte opgave samt overholdelse af gældende lovgivning. Sådanne oplysningerne omfatter bl.a. cpr. nr., navn, skatteoplysninger, ejerforhold mv.

Hvilke persondata behandles

Vi indsamler, behandler og opbevarer alene de persondata, der er nødvendige i forhold til, at løse den aftalte opgave.

Herudover indsamler vi, som nævnt ovenfor, lovbestemte persondata og opbevarer disse i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Opbevaring af persondata

MBL Revision sletter persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var årsagen til indsamlingen. Det vil som udgangspunkt være efter endt kundeforhold. Kundedata til brug for regnskabsmateriale opbevarer vi dog altid i mindst 5 år.

Videregivelse af persondata

Vi videregiver persondata til samarbejdspartnere mv., hvis det er nødvendigt for at gennemfører opgaven.
Vi benytter eksterne databehandlere, herunder udbydere af software, webhosting og backup. Når der anvendes databehandlere, sker det som led i en af kunden efterspurgt ydelse og det er i den forbindelse forsat vores ansvar, at kundens oplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning og nærværende persondatapolitik.

Såfremt videregivelse af persondata sker, som led i lovgivningsmæssig rapporteringsforpligtelse, indhentes der ikke samtykke fra kunden.

Adgang til kundens persondata

Kunden har til enhver tid, ret til at få oplyst, hvilke data vi behandler om denne og hvad oplysningerne anvendes til.

Adgangen kan dog være begrænset af hensyn til andre personers privatlivsbeskyttelse og forretningshemmeligheder. Kunden kan få oplyst dette ved henvendelse til MBL Revision via ovenstående kontaktoplysninger.

Unøjagtige persondata

Såfremt en kunde mener, at de persondata, vi behandler om kunden, er unøjagtige eller urigtige, kan kunden henvende sig til MBL Revision og få disse tilrettet.

Indsigelse og klage mod MBL Revisions behandling af persondata

Kunden har ret til at gøre indsigelse mod MBL Revisions behandling af persondata. Såfremt indsigelsen er berettiget, vil databehandlingen stoppe og blive slettet, medmindre lovgivning kræver at MBL Revision fortsat opbevarer persondataene.

Kunden har ret til at klage til Datatilsynet, hvis kunden mener, at MBL Revision ikke lever op til lovgivningens krav om behandling af persondata.